mandag 8. oktober 2007

Venter på valp...











Det er bare 2 uker siden jeg fikk glad nyheten om at det var født 2 tispevalper og 5 hannvalper i Danmark. Dette er av rasen: "Glatthaarig Kromfohrländer". Det er kun ei tispe i hele Skandinavia som har fått valper nå. Jeg er så heldig at jeg får velge hvem av de to tispevalpene jeg vil ha. Jeg kommer først og fremst til å velge ut tispa som vil egne seg best til utstilling, men jeg vet at det er viktig med gemyttet o.l. Tror ikke det kommer til å by på de største problemene da begge foreldrene har et herlig gemytt.






Jeg kommer til å skrive litt om forbredelsene til det å importere valp i fra Danmark og hvordan det er å ha valp. Jeg har ei BC tispe som er 11 år og jeg har hatt henne siden hun var 7 mnd og et totalvrak! Etter mnd med sosialisering og trening ble hun (og er) verdens roligste og snilleste BC. Så jeg vet at jeg kommer til å få sjokk på hvordan det egentlig er å ha hund! Hun gjør ikke så mye ut av seg når hun er inne eller ute, og hun hører ved "tilsnakk". Etter 10 år skal jeg starte helt i fra begynnelsen igjen. Dette kommer til å bli spennende!






Jeg må fortelle at jakten på denne rasen strartet allerede i høsten 2002. Jeg kom i kontakt med en oppdretter av Strihåret Kromi i Sverige. Venninnen min og jeg dro ned til henne for å hilse på rasen. Jeg falt totalt for dem og satte meg på venteliste på valp. Det gikk nesten 2 år før det kom valper der, og da var jeg nr 2 på lista for å få tispevalp. Det ble selvfølgelig kun ei tispevalp i kullet på 8 valper! Jeg begynte å lete litt til og kom over Glatthaarig Kromi og bestemte meg for heller å satse på den varianten siden jeg synes den var litt finere. Jeg har ikke noe imot strihårete hunder, men jeg liker glatt, langhåret bedre.






Jeg fikk kontakt med en oppdretter i Danmark og ble med venninnen min ned dit siden hun skulle se på en annen hunderase i nærheten av "min" oppdretter. Etter noen timers "intervju" ville oppdretteren selge meg en valp, men jeg måtte vente litt siden hun måtte få tispen godkjent i Tyskland. Det ble hun med god margin! Februar 2007 skulle første kullet komme, men tispa gikk tom. Jeg gav vel litt opp der og tenkte at:" Har jeg ventet så lenge, så kan jeg vente litt til..." I sommer fikk jeg melding om at tispa var parret med en annen hanne og det ble noen spennede uker med venting for å være sikker på at det ble valper, og det ble det! Nå er det bare å håpe at alt går etter planen så vil jeg ha i begynnelsen av Desember Norges første Glatthårige Kromfohrländer;o)












Ingen kommentarer: