torsdag 11. oktober 2007

Liten Havanna





Bildene er av årets kull. Sveits hanne (import) og eget oppdrett hoe. Det er også bildet av den nymalte kaninstallen vår.

Jeg driver også med oppdrett av "Liten Havanna". Det er en Hollandsk rase som er sjokoladebrun. Jeg har drevet oppdrett av denne rasen siden 2004. I år kommer jeg ikke til å få de utstilt på LUU i Molde som egentlig var planen, siden vi prioriterer å reise ned til Danmark for å se på valpene.
Siden det ikke ble noen reg.bedømmelse så har jeg heller ikke fått merket dyrene mine, og får da ikke tid til å sende de med noen til Molde. Litt kjedelig, men sånn er det noen ganger. Akkuart nå er det valp og baby som opptar tiden min mest....
I år har jeg vært litt uheldig med kullene, for jeg har fått mye vokstenner på ungene så den kombinasjonen jeg har brukt i år skal ikke brukes igjen! Har nå et kull på 7 unger som det er brukt en annen hanne på, og jeg er spent på om det vil bli problemer i det kullet. Faren er en hanne jeg har hatt siden 2005 og er etter Sveits import hanne.


Vinteren 2006 importerte jeg selv et par i fra Sveits, der fikk jeg kun ut 4 levende unger som jeg har beholdt til avl. Den ene hoa er blitt eksportert til Finnland. Import hoa mi rømte sammen med en annen hanne i vinter og siden har ingen sett dem :-(
På Lu 2007 må jeg vurdere å evt få ei ny hoe som jeg kan bruke på import hannen min. Så får jeg se om jeg må vurdere hans avlsevner. Det skal sies at han gir veldig fine hoer! Ene datteren hans som jeg har beholdt har fått 2x95 og hun har ikke fått hakepose etter to tette kull! Kommer nok til å stille henne ut på LU.
Jeg håper jeg får stilt kaninen mere ut neste år når ting roer seg. Oppdateringer vil komme sånn etterhvert på kaninfronten. Noe sløyfer har det ikke blitt på meg siden jeg "konkurerer" med et av landets flinkeste oppdretter av rasen...

Ingen kommentarer: